BÖLÜM 1
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar

Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu düzenlemenin amacı, Harran Üniversitesi bünyesindeki, Bağıl Değerlendirme Sistemi (BDS) uygulayacak programlardaki ölçme ve değerlendirmeye ilişkin kurallar ile uygulama usul ve esaslarını belirlemektir.

Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu esaslar, Harran Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine tâbi fakülte, yüksekokul, meslek yüksekokullarındaki ölçme ve değerlendirme uygulama usûl ve esaslarını kapsar.

Dayanak
MADDE 3 –
Bu yönerge, 5 Eylül 2019 tarih ve 30879 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Harran Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 21’inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu yönergede geçen; a) Birim: Harran Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul, konservatuvar ve meslek yüksekokulunu, b) Senato: Harran Üniversitesi Senatosunu, c) Üniversite: Harran Üniversitesini ifade eder.

Kısaltmalar
MADDE 5 –
(1) Bu yönergede geçen; 

a) BDKL: Bağıl Değerlendirmeye Katılma Limitini, 

b) BDS: Bağıl Değerlendirme Sistemini, 

c) HBN: Dönem Sonu Ham Başarı Notunu, 

d) Program: Diploma Programını, 

e) YSAL: Yarıyılsonu/Yılsonu/Bütünleme Sınav Notu Alt Limitini, ifade eder.

BÖLÜM 2
Genel Esaslar

Değerlendirme Sisteminin Belirlenmesi
MADDE 6 –
(1) Üniversite bünyesindeki birimlerde değerlendirme bu yönerge hükümlerine göre Bağıl Değerlendirme Sistemine (BDS) göre yapılır.

Notların Hesaplanması ve Arşivlenmesi
MADDE 7 –
(1) BDS’ne göre notların hesaplanmasına ilişkin işlemler öğrenci otomasyon programıyla yapılır. Otomasyon programına işlenen notlara ilişkin tüm verilerin güvenli şekilde yedeklenerek arşivlenmesinden Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı sorumludur.

Öğretim Elemanlarının Sorumluluğu
MADDE 8 –
(1) Dersin sorumlu öğretim elemanları, öğrencilerinin devam durumu ve notlarının belirlenen süreler içinde üniversite otomasyon sistemine girilmesinden sorumludur

Devamsız Öğrencilerin Durumu
MADDE 9 –
(1) Devamsız öğrenciler, Yarıyılsonu/Yılsonu/Bütünleme sınavlarına giremezler ve bu öğrencilere FZ harf notu verilir.

Yarıyılsonu/Yılsonu/Bütünleme Sınav Notu Alt Limiti (YSAL)
MADDE 10 –
(1) Bağıl değerlendirme sisteminde yarıyıl içi/yıl içi etkinlik notlarına bakılmaksızın öğrencilerin başarı notunun hesaplanabilmesi için Yarıyılsonu/Yılsonu/Bütünleme sınavından 100 üzerinden en az 35 almaları gerekir. Yarıyılsonu/Yılsonu/Bütünleme sınavında bu sınır değerinin altında not alan öğrencilere FF notu verilir.

Yarıyıl/Yıl İçi Çalışmaları, Ölçme Ve Değerlendirme Faaliyetlerinin Oranı
MADDE 11 –
(1) Öğrencinin bir dersten aldığı harf notu, o derste yaptığı yarıyıl içi çalışmalar (ara sınavlar, ödevler, uygulama gibi) ve yarıyıl sonu sınavında aldığı notlar birlikte değerlendirilerek elde edilir.

(2) Yarıyıl/yıl içi çalışmaları, ölçme ve değerlendirme faaliyetlerinin toplam oranı %50 ile %70 aralığında hesaplanır. Kalan oran yarıyıl/yıl sonu sınavının oranı olarak belirlenir.

(3) Bitirme tezi, bitirme projesi, bitirme ödevi, staj, saha çalışması, laboratuvar, tez, proje çalışması, sunum ve benzeri dersler ile entegre sistemdeki derslerde birim kurulu kararı ve Senatonun onayıyla ara sınav ve/veya yarıyıl/yıl sonu sınavı uygulanması şartı aranmaz ve değerlendirmeler %0 ile %100 aralığında hesaplanır.

(4) Uzaktan öğretim yöntemi ile verilen derslerde, gözetimsiz yapılan ölçme değerlendirme faaliyetlerinin genel başarıya etkisi %20, yarıyıl/yıl sonu sınavının etkisi %80’dir.

(5) Yarıyıl/yıl içi değerlendirme ağırlığı, ilgili öğretim elemanı tarafından ders izlence formunda belirtilir.

(6) Sınavlar; ara sınav, dönem sonu sınavı, muafiyet sınavı, kısa süreli sınavlar, mazeret sınavı ve bütünleme sınavıdır. İlgili yönetim kurullarının kararı ile bu sınavlar yazılı, uygulamalı veya sözlü olarak yapılabilir. Ayrıca Senato tarafından belirlenen farklı sınav uygulamaları da yapılabilir.

(7) Her yarıyılda, dönem içinde biri ara sınav olmak üzere en az iki sınav ile bir yarıyıl sonu sınavı yapılır. Yapılacak olan dönem içi sınav sayısı ve değerlendirme oranı ve sınav tarihleri dersin öğretim elemanı tarafından ders izlence formunda belirtilir ve ilgili yönetim kurulları tarafından karara bağlanır.

(8) Yıl içinde yapılacak kısa süreli sınavların değerlendirmeye katkısı en fazla %20 olacak şekilde belirlenir.

Dönem Sonu Ham Başarı Notunun (HBN) Hesaplanması
MADDE 12 –
(1) HBN, öğrencilerin yarıyıl içi/yıl içi etkinlikleri ve Yarıyılsonu/Yılsonu/Bütünleme sınavlarının ağırlıklı aritmetik ortalamasıdır.

BÖLÜM 3
Bağıl Değerlendirme Sistemi (BDS)

Değerlendirme Yöntemi
MADDE 13 –
(1) BDS, bir öğrencinin başarısını mutlak standartlara göre değil öğrencinin ait olduğu grubun genel başarısına göre değerlendiren istatistiksel bir yöntemdir. Bu sistemde bir notun, grubun HBN ortalamasından büyük olması başarının artması, küçük olması ise başarının azalması olarak yorumlanır. Bağıl sistemin uygulanma şekli bu yönergenin 14. maddesinde açıklanmıştır.

Harf Notlarının Hesaplanması
MADDE 14 –
(1)HBN 35’in altında kalan ve/veya Yarıyılsonu/Yıl sonu/Bütünleme sınavına hakkı olduğu halde girmeyen ya da devamsızlık nedeni ile giremeyen öğrencilerin notları BDS’ndeki hesaplamaya dâhil edilmez. HBN 35’in altında kalan öğrenciler FF ve devamsız öğrenciler FZ harf notu alarak başarısız sayılır ve BDS’ye dahil edilmezler. Derslerde uygulanacak bu alt sınır, ilgili öğretim elemanı tarafından en fazla 50’ ye kadar yükseltilebilir.

(2) HBN 90 ve üzeri olan öğrenciler BDS’ye dâhil edilmezler ve doğrudan AA alırlar.

(3) BDS’de, HBN değerlerinin harf notlarına çevrilmesinde değerlendirmeye katılan öğrencilerin HBN’larının aritmetik ortalaması () ve standart sapması () esas alınır. Bu değerlerin hesaplanmasında ise, X bağıl değerlendirmeye dâhil edilen bir öğrencinin HBN'unu ve N, bağıl değerlendirmeye katılan öğrenci sayısını göstermek üzere aşağıdaki formüller kullanılır:  = i=1 Xi N ,  =

(4) BDS’de öncelikle bağıl değerlendirmeye katılan öğrenci sayısı (N) ve standart sapma(  ) değerine bakılır. N  20 veya   8 olması durumunda öğretim elemanı tarafından 35 ile 90 arasındaki notları için sınıfın durumu dikkate alınarak harf notu aralıkları ilgili öğretim elemanı tarafından belirlenir ve otomasyon sistemine girilerek değerlendirme yapılır. N  20 ve   8 ise öğretim elemanının istemesi durumunda Tablo 1’de yer alan ortalama ve standart sapmaya bağlı değişken aralıklar kullanılarak Bağıl Değerlendirme yapılabilir. Bu not aralıkları dersi veren ilgili öğretim elemanı tarafından değiştirilebilir.

(5) ) Değişken aralıklar HBN’ların ortalaması dikkate alınarak grubun başarı durumuna göre Zayıf, Orta, İyi, Çok İyi ve Mükemmel şeklinde beş düzey olarak belirlenmiştir.

Tablo

(6) ) Bütünleme sınavı harf notları yarıyıl sonu/yılsonu sınavında oluşan aralıklara göre belirlenir.

(7) ) Standart sapmaya ilişkin eşik değer "8" dir. Standart sapma değerinin 12’den fazla olması durumunda BDS değerlendirmesinde 12 olarak alınır.

(8) Bir dersin birden fazla gruba ayrılarak aynı öğretim elemanı tarafından verilmesi durumunda gruplar birlikte değerlendirilir.

(9) Aynı öğretim elemanı tarafından verilen aynı kodlu I. ve II. öğretim dersleri birlikte değerlendirilir.

(10) Maddi hata vb. nedenlerle Yarıyıl sonu/Yılsonu/Bütünleme sınav sonucu, ilgili birim Yönetim Kurulu Kararı ile değişen öğrencilerin başarı notunun değerlendirilmesinde dersin ilgili sınavında uygulanan not aralıkları kullanılır.

(11) Yapısı gereği bağıl değerlendirmeye uygun olmadığı birim yönetim kurulu kararı ile belirlenen dersler (Staj, Bitirme Tezi, Araştırma Projesi vb.) için Yarıyıl sonu/Yılsonu/Bütünleme sınavında alınan not aynı zamanda yarıyıl içi/yıl içi etkinliklere ait not olarak da değerlendirilir ve bu dersler için öğretim elemanının belirlediği not aralıkları kullanılır.

BÖLÜM 4
Özel Hükümler

Diğer Sınavların Değerlendirilmesi
MADDE 15 –
(1) İki ders, af, muafiyet vb. sınavların değerlendirilmesinde, söz konusu sınavda alınan not HBN kabul edilerek öğretim elemanın belirlediği not aralıkları kullanılır. (2) Yarıyıl/yılsonu sınavı sonunda HBN’nin harf karşılığının CC ve üzeri olması durumunda öğrenci bütünleme sınavına giremez.

BÖLÜM 5
Diğer Hükümler

Hüküm bulunmayan haller
MADDE 16 –
(1) Bu yönergede hüküm bulunmayan hallerde senato kararları uygulanır

Yürürlük (Değişik: 09/10/2019-2019/30 Sayılı Senato Kararı)
MADDE 17 –
(1) Bu yönerge hükümleri, 2019-2020 eğitim-öğretim yılından itibaren Üniversitede kayıtlı tüm öğrencilere uygulanmak üzere Harran Üniversitesi senatosunda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer. (2) Bu yönergenin yürürlüğe girmesi ile birlikte 22.08.2016 tarih ve 2016/22/16 sayılı Senato kararı ile kabul edilen yönerge hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürütme
MADDE 18 –
(1) Bu yönerge hükümleri Harran Üniversitesi Rektörü tarafından yürütülür. 

“Harran Üniversitesi Senatosu'nun 11.09.2019 tarih ve 2019/28/02 nolu kararı ile kabul edilmiştir.”