Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı Yönergesi

BÖLÜM 1
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönergenin amacı; Talim ve Terbiye Kurulu'nun 20 Şubat 2014 tarihli ve 9 sayılı kararının ekinde yer alan yükseköğretim programlarından mezun olanlarla yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olup da adı geçen karar ekindeki programlara denkliği Kurul tarafından onaylanan ve belirlenen şartları taşıyan adaylar için yükseköğretim kurumlarında açılan Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına ilişkin Usul ve Esasları düzenlemektir.

Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönerge, Yükseköğretim Kurulu tarafından izin verilen yükseköğretim kurumlarında Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programının açılmasına ve uygulanmasına ilişkin akademik, idari ve mali hususları kapsar.

Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönerge, 27.09.2021 tarihli Yükseköğretim Genel Kurul toplantısında Yükseköğretim Kurulu tarafından izin verilen üniversitelerce uygulanacak Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Çerçeve Usul ve Esaslar, Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu arasında imzalanan “Milli Eğitim Bakanlığı ile Yükseköğretim Kurulu Arasında Eğitimde İş Birliği Protokolü” (2021) ve Milli Eğitim Bakanlığınca (MEB) hazırlanan “Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim Bakanlığı'na Bağlı Eğitim-Öğretim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Yönerge”ye (2021) dayalı olarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönergede geçen; 

Aday: Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programlarına başvuran ilgili lisans programlarının mezunlarını, 

Alan: Talim ve Terbiye Kurulu'nun 20.02.2014 tarihli ve 09 no'lu kararının ekinde yer alan ve öğretmenliğe kaynaklık oluşturan lisans programlarıyla bunlara denkliği YÖK tarafından kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim programlarını, 

Alan Eğitimcisi: Doktorasını ve/veya doçentliğini, ilgili bilim alanının eğitimi ve öğretimi (fizik eğitimi, kimya eğitimi, biyoloji eğitimi, matematik eğitimi, tarih eğitimi, din eğitimi vb.) üzerine almış öğretim üyesini, 

Alan Fakültesi/Yüksekokul: TTK’nın 20.02.2014 tarihli ve 09 sayılı kararının ekinde yer alan alanlarda lisans eğitimi veren fakülteleri/yüksekokulları, 

Bakanlık (MEB): Millî Eğitim Bakanlığını, 

TTK: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığını, 

Kurul / YÖK: Yükseköğretim Kurulunu, 

Kurum/ Yükseköğretim Kurumu: Harran Üniversitesini, 

Fakülte: Pedagojik Formasyon Eğitimi veren Eğitim Fakültesini, 

Bölüm: Eğitim Bilimleri Bölümünü ve alan eğitimi bölümlerini, 

Program: Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programını, 

Öğrenci: Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına kayıtlı öğrencileri, 

Dersler: Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programında yer alan dersleri, 

Meslek Bilgisi Dersleri: Bütün öğretmenlik alanlarında öğretmenlik mesleği ile ilgili ortak olan meslek derslerini ifade eder.

BÖLÜM 2
Başvuru, Yerleştirme, Program Açma, Dersler ve Program Süresi

Başvuru ve Yerleştirme
MADDE 5 –
Açılan Programlara Başvuru 

(1) İlgili lisans programlarından mezun olan ve senatoca belirlenecek şartları taşıyan adaylar, Eğitim Fakültesi’nde açılan Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına başvurabilirler. Kontenjandan fazla öğrenci başvurusu olması durumunda Üniversite Senatosu, Üniversite içi ve dışı kontenjanlara karar verir.

(2) Programa başvuran adaylar, program açılan alanlar itibarıyla üniversitenin fiziki imkânları, insan kaynağı, ildeki okulların kapasitesi ile bu okullarda görev yapan öğretmenlerin alanları göz önünde bulundurularak Harran Üniversite’si senatosunca belirlenen kontenjanlar ve kriterler çerçevesinde açılan programlara yerleştirilir. 

(3) Harran Üniversitesi ve diğer yükseköğretim kurumlarının ilgili lisans programlarından mezun olanlar, Üniversitemizde açılan pedagojik formasyon eğitimine, senato tarafından belirlenen kontenjanlar dahilinde başvurarak yerleştirilebilirler. 

(4) Çift ana dal lisans programlarından mezun olan adayların mezun olduğu ana dal lisans programı, açılan sertifika program alanları içinde yer almıyorsa, buna karşın açılan pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı adayın çift ana daldan mezuniyetini karşılıyorsa çift ana dal yaptığı alandan da programa başvurabilir. Adayın mezun olduğu ana dal lisans programı ile çift ana dal yaptığı lisans programının ikisi de TTK tarafından hazırlanan 20. 02. 2014 tarihli ve 09 no’lu kararının ekinde yer alan lisans programları içinde yer alıyorsa, her iki alandan/programdan birini tercih ederek programa başvurabilir. 

(5) 31.12.2020 tarihinden önceki pedagojik formasyon programlarına kayıt yaptırmış fakat mezun olamamış durumda olanların da yeniden ön kayıt yaptırmaları gerekmektedir. Bu şart yalnızca başvuru ilanında belirtilen bölümler için geçerlidir. İlanda yer alamayan bölümlere hiçbir şekilde başvuru yapılamaz. 

(6) Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına ilişkin kayıt ve yerleştirme işlemleri, belirlenen kontenjanlar dikkate alınarak adayların mezuniyet not ortalamaları 100’lük sistem dikkate alınarak yukarıdan aşağıya doğru sıralanarak yapılır. 

(7) Belirlenen tarihler arasında ve istenen belgelerle şahsen veya noter vekaleti ile yetkilendirilen kişilerce kesin kayıt yaptırmayan adaylar, kayıt haklarından vazgeçmiş sayılırlar. Bu durumda kullanılmayan kontenjan yedek sıradakilere ilgili kriter gözetilerek tahsis edilir. 

(8) Programa yerleştirilen adayların beyanlarının doğruluğunun kontrolü ve kesin kayıt işlemleri, Pedagojik Formasyon Birimince yapılır. Programlara yerleştirilen adayların başvuru sırasında beyan ettikleri bilgiler ile kayıt sırasında ibraz edecekleri belgelerdeki bilgiler arasında uyumsuzluk olması halinde adayın kayıt işlemi yapılmaz, sehven kaydı yapılmış olsa dahi kayıt silinir. Yanlış beyanda bulunduğu belirlenen adaylar hakkında gerekli adli ve idari işlemler başlatılır. 

Programa Kayıt İçin Gerekli Belgeler: 

a. Kayıt İçin Başvuru Dilekçesi. 

b. Onaylı Lisans Mezuniyet Belgesi ya da Diplomanın onaylı sureti (aslı beyan edilerek mezun olunan yükseköğretim programından veya Pedagojik Formasyon Biriminden onaylı) (Yurtdışındaki üniversitelerden yükseköğretim kurumlarından mezun olanların diplomalarının denkliği, kayıt sırasında belgelendirilmelidir). 

c. Onaylı Lisans Not Durum (Transkript) Belgesi. 

d. Nüfus Cüzdanı Fotokopisi (Aslını ibraz etmek kaydıyla). 

e. İki Adet Vesikalık Fotoğraf. 

f. Öğrenim ücretinin kurumca belirlenen ücreti veya ilk taksitinin, ilgili kurumun tayin edeceği banka hesabına yatırıldığına dair banka dekontu. 

g. Kurumca istenebilecek diğer belgeler.

Program Açma
MADDE 6 –
(1) Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı, Eğitim Fakültesi’nde açılır. 

(2) İlgili lisans programlarının mezunları için alanlara göre Harran Üniversitesi’nce ayrılacak öğrenci kontenjanlarına, Eğitim Fakültesi eğitim bilimleri ve öğretmen yetiştirme alanındaki öğretim üyelerinin uzmanlık alanları ve yeterliliği ile ildeki okulların kapasitesi dikkate alınarak Harran Üniversite Senatosu tarafından karar verilir. Dersleri verecek olan öğretim üyelerinin doktora veya doçentliğinin ilgili alandan olması gerekir. 

(3) Özel Öğretim Yöntemleri derslerini yürütmede, doktorasını veya doçentliğini eğitim programları ve öğretim alanında almış öğretim elemanları, ilgili alanın öğretimine ilişkin dersleri lisansüstü düzeyde almışlarsa, alan eğitimcisi şartını yerine getirmek için ikame edilebilir.

Dersler ve Programın Süresi
MADDE 7 –
(1) Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programında yer alan dersler, Ek-1’de yer almaktadır. Bütün alanlarda ortak olan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinde, farklı alanlardaki öğrenciler aynı şubelerde öğrenim görebilir. Alan eğitimi ve öğretimine özgü derslerde (Özel Öğretim Yöntemleri, Öğretmenlik Uygulaması) şubeler, alanlara göre veya ihtiyaç duyulduğunda yakın alanlar birleştirilerek oluşturulabilir. 

(2) Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programının süresi en az iki yarıyıldır. Dersler, iki yarıyıla bölünerek ve bir öğretim yılında tamamlanabilecek şekilde Ek 1’deki ders programına göre yürütülür. Programda Ek 1'de yer almayan bir ders açılamaz. Yoğunlaştırılmış bir programda ise bir dönemin süresi, yedi haftadan daha az olamaz. 

(3) Harran Üniversitesi Senatosunca farklı bir karar alınmadığı sürece pedagojik formasyon sertifika programında yer alan derslerin tamamının yüz yüze yürütülmesi esastır. 

(4) Dersler, mesai saatleri içinde yapılabileceği gibi mesai saatleri dışında ve hafta sonları da yapılabilir.

BÖLÜM 3
Programın Yürütülmesinden Sorumlu Birimler

Üniversite Yönetim Kurulu
MADDE 8 –
(1) Üniversite Yönetim Kurulu, programın açılması ve uygulanmasıyla ilgili kararları vermek ve aşağıdaki görevleri yerine getirmekle yükümlüdür: 

(a) Fakülte dekanlığının önerileri doğrultusunda ve öğretim elemanlarının uzmanlık alanları da dikkate alınarak programda yer alan dersleri verecek öğretim elemanlarının görevlendirilmesini sağlamak, 

(b) Programın yürütülmesinde görevlendirilecek öğretim elemanları ve personelle birlikte Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda görev yapan uygulama öğretmenlerine ve koordinatörlere ödenecek katkı paylarıyla ilgili işlemleri yürütmek, 

(c) Program kapsamında eğitim-öğretim ve sınavlarla ilgili diğer konularda ilgili birimlerle işbirliği ve koordinasyonu sağlamak.

MADDE 9 – : (1) Programa ilişkin akademik, idari ve mali işler, Rektörlük tarafından oluşturulan Pedagojik Formasyon Birimince yürütülür. Bu birim; bir rektör yardımcısı başkanlığında eğitim fakültesi dekanı ile eğitim bilimleri bölüm başkanından oluşur. Rektör yardımcısı, programın idari ve mali; Dekan ise, akademik konularındaki koordinatörüdür. Birimin sekretarya işleri için de yeterli sayıda personel görevlendirilir. 

Birimin görevleri şunlardır: 

a) Akademik takvimi ve ders programlarını yapmak, programın uygulama ilkelerini belirlemek, uygulamaları izlemek, stratejiler geliştirmek, programları değerlendirmek. 

b) Diğer birimlerle iş birliği yaparak dersleri yürütecek öğretim elemanlarının ders programlarını belirlemek. 

c) İlgili birim ve kişiler arasında iş birliğini sağlayarak programın düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak. 

ç) Sınav programlarını hazırlamak ve uygulamak. 

d) Öğretmenlik Uygulaması dersinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı uygulama yapılacak okulları ve uygulamaya gidecek öğrencilerin listesini hazırlamak. 

e) Okullara ve öğrenci gruplarına göre, danışman öğretim elemanlarını ve rehber öğretmenleri belirlemek. 

f) Uygulamalar için valilik ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nden izinleri almak için gerekli belgelerle birlikte dekanlığa başvurmak. 

g) Rektörlükçe verilecek diğer görevleri yapmak. 

h) Öğrencilerin muafiyet ve diğer konulardaki dilekçelerini inceleyerek ilgili birimlere sevk etmek.

BÖLÜM 4
Derslere Devam, Ders Muafiyeti, Programı Bitirme ve Sertifika Belgesi

MADDE 10 – (1) Programdaki dersler, eğitim-öğretimle ilgili işler, sınavlar ve disiplin konularında, “2019 Yılı Öncesi Girişli Öğrenciler İçin Geçerli Harran Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”1 http://ogrenci.harran.edu.tr/assets/uploads/other/files/ogrenci/files/SinavYon%2B2016(1).pdf)  ile “Yükseköğretim Kurumlarının Öğrenci Disiplin Yönetmeliği”nin hükümleri uygulanır. 

(2) Bir dönemde en az bir dersten devam şartını sağlayan, ancak bazı derslerden devam alamayanlar, bir sonraki dönemde ders kredisi başına Kurumca belirlenecek öğrenim ücretini yatırarak programa devam eder. 

(3) Programda aldığı dersleri, öngörülen öğrenim süresi içinde başaramamış olan öğrencilere, “2019 Yılı Öncesi Girişli Öğrenciler İçin Geçerli Harran Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” hükümleri uygulanır.

(4) Programa başlayanlar, üniversiteye kayıt oldukları tarihten itibaren 7 (yedi) iş günü içinde gerekli belgeleri ibraz ederek pedagojik formasyon eğitimi programı kapsamındaki bazı derslerden muaf olmak için başvuruda bulunabilir. Muafiyet sonuçlarına itiraz süresi sonuçlar ilan edildikten itibaren beş (5) iş günüdür. Bu süre bitiminde herhangi bir hak talep edilemez. Muaf olunan dersler için öğrencilere ayrıca ücret iadesi yapılmaz. 

(5) Özel öğretim kurumlarında, MEB'e bağlı okullarda kendi alanlarında öğretmenlik ve/veya Kuran Kursu öğreticiliğini yaptığını belgeleyenler, görev yaptıkları süreye göre Öğretmenlik Uygulaması I ve/veya Öğretmenlik Uygulaması II derslerinden muaf tutulabilir. Ayrıca, pedagojik formasyon derslerinin alındığı dönemde kendi alanlarında MEB'e bağlı okullarda ücretli öğretmenlik, özel öğretim kurumlarında öğretmenlik veya Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı olarak Kur'an Kursu Öğreticiliği yapmakta olanlar, Öğretmenlik Uygulaması I ve/veya Öğretmenlik Uygulaması II derslerinden şartlı olarak muaf tutulabilir. Şartlı muaf tutulan adaylar, sertifikalarını alabilmeleri için ilgili dönem sonuna kadar gerekli belgeleri teslim etmekle yükümlüdür. Aksi takdirde bu adaylar ilgili derslerden başarısız sayılacaktır. 

(6) Programa kayıtlı olmak, erkek öğrencilerin askerlik tecil işlemleri için bir gerekçe oluşturmaz. Programı tamamlamadan askere alınan öğrenciler, askerlik hizmetinden sonra terhislerini izleyen ilk iki yıl içinde başvurmaları durumunda programın açık bulunduğu bir yükseköğretim kurumunda programa kaldıkları yerden devam edebilirler. 

(7) Programda yer alan dersler, derslerin kredileri ve başarı/başarısızlık durumları, lisans programından ayrı bir transkriptte gösterilir. 

(8) Teorik dersler için %70, uygulamalı dersler için %80 devam zorunluluğu vardır. Öğretmenlik Uygulaması dersi için devamsızlık hakkı yoktur. 

(9) Programa devam edenler, sınav hakları dışındaki diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar. 

(10) Programdan herhangi bir nedenle ilişiği kesilenlere ve ayrılanlara, istemeleri halinde o güne kadar almış oldukları derslere ilişkin not durum belgesi verilir. 

(11)“2019 Yılı Öncesi Girişli Öğrenciler İçin Geçerli Harran Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” hükümlerine göre programda yer alan derslerin tümünden başarılı olanlar, Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifikası almaya hak kazanır. 

(12) Aynı pedagojik formasyon eğitimine dayalı olarak birden fazla alanda sertifika belgesi düzenlenemez.

BÖLÜM 5
Öğrenim Ücreti ve Katkı Payı Dağıtımı

Öğrenim Ücreti
MADDE 11 –
(1) Programa kaydolanlardan alınabilecek ücret, 2547 sayılı Kanunun 46’ncı maddesi ile 19/11/1992 tarihli ve 3843 sayılı Kanunun 7’nci maddesine göre, her yıl Resmi Gazete’de yayımlanan ve ilgili eğitim-öğretim yılında Yükseköğretim Kurumlarında Cari Hizmet Maliyetlerine Öğrenci Katkısı Olarak Alınacak Katkı Payları ve İkinci Öğretim Ücretlerinin Tespitine Dair Bakanlar Kurulu Kararı ile tespit edilen Yükseköğretim Kurumlarında Yapılacak İkinci Öğretimden Alınacak Öğretim Ücretleri (II) Sayılı Cetvel (A) da Eğitim Fakülteleri için tespit edilen İkinci Öğretim Öğrenim Ücretinin en fazla üç katına kadar olabilir. 

(2) Öğrenim ücreti, peşin ya da kurumca belirlenecek taksitler halinde ödenir. İlk taksit kayıt sırasında, diğer taksitler ise kurumun belirleyeceği tarihlerde ödenir. 

(3) Ders tekrarında alınacak ücretler, tekrar edilecek derslerin kredilerinin toplam kredi içindeki payına göre hesaplanır, toplam öğrenim ücretinin tekrar edilen dersin kredi başına düşen miktarı alınabilir. 

(4) Öğrenimine haklı ve geçerli sebepler dışında ara verenlerle bir ya da birden çok dönemde bütün derslerden devamsız olan ve başarısız sayılanlar, izleyen dönemlerde ders başına öğrenim ücretini tekrar yatırırlar ve programa devam ederler.

Katkı Paylarının Dağıtımı
MADDE 12 –
Programın yürütülmesine katkıda bulunanların katkı payları, Harran Üniversitesi Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü'nün usul ve esasları doğrultusunda hesaplanır ve ödenir.

BÖLÜM 6

Hüküm Bulunmayan Haller
MADDE 13 –
(1) Bu Yönergenin uygulanması sırasında doğabilecek sorunların çözümüne dair öneriler Formasyon Birim Kurulunun önerisince belirlenir ve Harran Üniversitesi Senatosu tarafından onaylandıktan sonra uygulanır. 

(2) Harran Üniversitesi’nin ilgili kurulları, bu Yönergede belirtilen hükümlere aykırı olmamak üzere düzenlemeler yapabilir ve kararlar alabilir.

Yürürlük
MADDE 14 –
Bu Yönerge, Harran Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarih ile 2021-2022 Eğitim-Öğretim Yılı Güz Yarı Yılından itibaren uygulanmak üzere yürürlüğe girer.

Yürürlükten Kaldırma
MADDE 15 –
Bu yönerge yürürlüğe girdiği tarihten itibaren Harran Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edilen Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına dair eski yönergeler yürürlükten kalkar.

Yürütme
MADDE 16 –
Bu Yönergeyi, Harran Üniversitesi Rektörü adına ilgili Rektör Yardımcısı yürütür.

EK 1: Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programında Yer Alan Dersler

Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programında Yer Alan Derslerin Kur Tanımları

I. Dönem

Eğitime Giriş (3-0-3)

Bu dersin genel amacı, eğitim, öğretim, öğrenme, öğretmenlik, okul ve eğitim sistemini çeşitli yönleriyle tanıtmak olup başlıca konular: Eğitim, öğretim ve öğrenmeyle ilgili temel kavramlar; eğitimin amaçları ve işlevleri; eğitimin diğer alanlarla ve bilimlerle ilişkisi; eğitimin hukuki, sosyal, kültürel, tarihî, politik, ekonomik, felsefi, etik ve psikolojik temelleri; eğitim bilimlerinde yöntem; bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okul ve sınıf; bir meslek olarak öğretmenlik ve öğretmenlik meslek etiği; öğretmen yetiştirmede güncel gelişmeler; yirmi birinci yüzyılda okul ve eğitimle ilgili temel yönelimler.

Öğretim İlke ve Yöntemleri (3-0-3)

Bu dersin genel amacı, öğretim ve öğrenmeyle ilgili temel kavram, kuram, strateji, yaklaşım ve modelleri tanıtmak olup başlıca konular: Öğretim ilke ve yöntemleriyle ilgili temel kavramlar; öğretim ve öğrenme ilkeleri, modelleri, stratejileri, yöntemleri ve teknikleri; öğretimde hedef ve amaç belirleme; öğretim ve öğrenmede içerik seçimi ve düzenlemesi; öğretim materyalleri; öğretimin planlanması ve öğretim planları; öğretimle ilgili kuram ve yaklaşımlar; etkili okulda öğretim ve öğrenme; öğrenmede başarı; sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi; eğitim ve öğretim sürecinde etik ilkeler.

Sınıf Yönetimi (2-0-2)

Bu dersin genel amacı, bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak sınıfı çeşitli yönleriyle tanımak olup başlıca konular: Sınıf yönetimiyle ilgili temel kavramlar; sınıfın fiziksel, sosyal ve psikolojik boyutları; sınıf kuralları ve sınıfta disiplin; sınıf yönetimiyle ilgili başlıca modeller; sınıfta öğrenci davranışlarının yönetimi; sınıfta iletişim ve etkileşim süreci; sınıfta öğrenci motivasyonu; sınıfta zaman yönetimi; sınıfta bir öğretim lideri olarak öğretmen; öğretmen ve veli görüşmelerinin yönetimi; olumlu sınıf ve öğrenme ikliminin oluşturulması; okul kademelerine göre sınıf yönetimiyle ilgili örnek olaylar.

Özel Öğretim Yöntemleri (3-0-3)

Özel öğretim yöntemleri dersinin genel amacı, öğretimle ilgili genel ilke ve yöntemlerden hareketle belirli bir alana özgü temel kavram, strateji, yöntem, araç-gereç, materyal ve teknikleri tanıtmak suretiyle programda yer alan etkinliklerde bunların kullanımını sağlayacak gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırmak olup bu çerçevede başlıca konular: Alana özgü eğitim programının, eğitim ortamlarının ve öğretim materyallerinin incelenmesi ve değerlendirme süreci; özel öğretim yöntemlerinde: proje yaklaşımı, çoklu zeka kuramı, etkili öğrenme, problem çözmeye dayalı öğrenme, işbirliğine dayalı öğrenme vd. yaklaşımlara göre programda yer alan etkinliklerin planlanması ve uygulanması.

Öğretmenlik Uygulaması 1 (1-6-4)

Bu dersin genel amacı; öğretmenlik uygulaması yapılacak okulu ve sınıfı çeşitli yönleriyle gözlemleyerek yakından tanınmasını ve gözlem sonuçlarının raporlaştırılmasını sağlamak olup ders kapsamında ele alınabilecek başlıca konular: Bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okulun gözlemlenmesi ve tanınması; okulun fiziki özelliklerinin ve kurumsal yapısının incelenmesi; okulda yönetici, öğretmen ve diğer personelin görev ve sorumluluklarının araştırılması; okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerinin gözlemlenmesi; sınıfın fiziki, sosyal, eğitsel ve psikolojik yönlerinin gözlemlenmesi; okul programının incelenmesi; öğretmenin okul ve sınıftaki günlük ders ve eğitim etkinliklerinin gözlemlenmesi; öğrencilerin okuldaki bir gününün gözlemlenmesi.

Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (3-0-3)

Bu dersin genel amacı, eğitimde ölçme ve değerlendirme süreçlerinin ve araçlarının kapsamını ve kullanımını öğrenmek olup başlıca konular: Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlilik, güvenirlilik, kullanışlılık) özellikleri; sınıfta kullanılacak ölçme araçlarının geliştirilmesi; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verilmesi; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.

Eğitim Psikolojisi (3-0-3)

Bu dersin genel amacı, psikolojinin temel kavram ve konularından hareketle psikolojinin eğitim alanındaki etkilerini, öğrenenin ve öğrenmenin psikolojik boyutlarını tanımak olup başlıca konular: Psikolojinin ve eğitim psikolojisinin temel kavramları; eğitim psikolojisinde araştırma yöntemleri; gelişim kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel farklılıklar; öğrenmeyle ilgili temel kavramlar; öğrenmeyi etkileyen faktörler; eğitim ve öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramları; öğrenme sürecinde motivasyon.

Rehberlik ve Özel Eğitim (3-0-3)

Bu dersin genel amacı, okullarda rehberlik sürecini ve özel eğitimi ana hatlarıyla tanıtmak olup başlıca konular: Eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri; rehberliğin kısa tarihçesi; rehberlikle ilgili model ve yaklaşımlar; gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel rehberlik programı); rehberlik türleri (eğitsel, mesleki ve kişisel rehberlik); öğretmenin sınıf rehberliğindeki rol ve işlevi; özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tarama, yönlendirme, tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin özel eğitime katılımı ve işbirliği; rehberlik ve özel eğitimde etik ilkeler.

Öğretim Teknolojileri (2-0-2)

Bu dersin genel amacı, bilişim ve bilgi teknolojilerinin eğitim ve öğrenme sürecindeki etkilerini tanımak ve bunlardan yararlanabilmeyi sağlamak olup başlıca konular: Eğitimde bilgi teknolojileri; öğretim süreci ve öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması; öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar; öğrenme yaklaşımlarında yeni yönelimler; güncel okuryazarlıklar; araç ve materyal olarak öğretim teknolojileri; öğretim materyallerinin tasarımı; tematik öğretim materyali tasarlama; alana özgü nesne ambarı oluşturma, öğretim materyali değerlendirme ölçütleri.

Öğretmenlik Uygulaması 2 (1-6-4)

Bu dersin genel amacı, öğrencilere, diğer derslerde edindikleri kazanımları, belirli bir alanda kullanabilme konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırmak olup başlıca konular: Alana özgü özel öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili gözlem yapma; alana özgü özel öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak mikroöğretim uygulamaları yapma; bir dersi bağımsız bir şekilde planlayabilme; dersle ilgili etkinlik ve materyal geliştirme; öğretim ortamlarını hazırlama; sınıfı yönetme, ölçme, değerlendirme ve yansıtma yapma.