Turizm Ve Otel Işletmeciliği Yüksekokulu Staj Yönergesi

BÖLÜM 1
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç
MADDE 1 –
Bu Yönergenin amacı, Harran Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu öğrencilerinin öğrenimleri süresince yapmakla yükümlü oldukları zorunlu staja ilişkin temel ilkeleri, usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam
MADDE 2 –
Bu Yönerge, Harran Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu öğrenci stajının planlanması, yürütülmesi, denetlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili temel esasları kapsar.

Dayanak
MADDE 3 –
Bu Yönerge, 2547 sayılı yasanın 14. Maddesi, 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu ve Harran Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 14. Maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4 –
Bu Yönergede geçen; 

a) Bölümler: Turist Rehberliği, Rekreasyon Yönetimi, Gastronomi ve Mutfak Sanatları ve Konaklama İşletmeciliği bölümlerini, 

b) İşletme: Turizm sektöründe faaliyet gösteren ve bu Yönergenin 11’inci maddesinde tanımlanmış kurum/kuruluşları, 

c) Müdürlük: Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu Müdürlüğünü, 

d) Sektör: Turizm sektörünü, 

e) Staj Birimi: Stajla ilgili faaliyetlerin koordinasyonunu yürüten Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulundaki ilgili birimi, 

f) Staj Komisyonu: Stajla ilgili faaliyetlerin organizasyonu ve koordinasyonu için her bir bölümde, bölüm başkanının teklifi üzerine bölüm öğretim elemanları arasından seçilen 1 başkan ve iki üyeden oluşan komisyonu, 

g) Yaz dönemi: Bahar dönemi final sınavlarının bittiği tarihte başlayan ve güz dönemi derslerinin başladığı tarihte sona eren dönemi,

h) Yüksekokul Staj Komisyonu: Yüksekokul müdürü tarafından 3 yıl süre ile görevlendirilen başkan ve iki üyeden oluşan öğretim elemanlarını ı) Yüksekokul Yönetim Kurulu: Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu Yönetim Kurulunu, i) Yüksekokul: Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulunu ifade eder

BÖLÜM 2
Staj Komisyonu ve Staj Esasları

Birim Staj Komisyonu ve Görevleri
MADDE 5 –
Staj Komisyonu, Bölüm Başkanlığı teklifi üzerine Müdürlükçe Bölüm Öğretim Elemanları arasından seçilen bir başkan ve iki üyeden oluşur. Seçilen üyeler üç yıl süre ile görev yaparlar. Staj Komisyonu, Staj Birimi ile koordineli olarak çalışır ve staj işlemlerinin yürütülmesini sağlar.

Staj yapılacak yerler
MADDE 6 –
Tüm bölümler için Staj yapılabilecek yerler Tablo 1’de verilmiştir

Tablo 1: Staj Yapılabilecek Yerler

3-4-5 Yıldızlı Oteller ile Turizm Belgeli Butik Oteller 4-5 Yıldızlı Tatil Köyleri Tur Operatörleri
Müstakil işletilen turizm belgeli Birinci ve İkinci Sınıf Restoranlar Rekreasyon Ve Animasyon Tesisleri A Grubu Seyahat Acentaları
Yat, Marina Ve Kurvaziyer İşletmeleri Kongre ve Fuar Şirketleri Banket ve Organizasyon Şirketleri (Turizm Alanında Faaliyet Gösteren İşletmeler)
Havayolu İşletmeciliğinin Tüm Alanları (biletleme, yer hizmetleri, kabin memurluğu vb.) Turizm pazarlaması yapan medya kuruluşları Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın Merkez, Taşra Veya Yurtdışı Teşkilatları
Kamunun turizm teşkilatları Harran Üniversitesi Eğitim ve Sosyal Tesisleri Bölüm Başkanlığının Uygun Göreceği Diğer İşletmeler

(2) Tablo 1’ de yer almayan, ancak turizm ile ilişkisi olan ve stajyer için mutlak fayda sağlayabileceği düşünülen farklı yerlerde staj yapılabilmesi bölüm staj komisyonu tarafından karara bağlanır.

MADDE 7 – Staj Komisyonu, Staj Biriminde yürütülen görevleri izler ve aşağıdaki hususlarda gerekli kararları alır: 

a) Staj çalışmasıyla ilgili ön hazırlıkları yapma, 

b) Stajla ilgili işlemleri düzenleme, 

c) Stajla ilgili esasları (kılavuz vb.) hazırlama, 

ç) Staj yerlerinin yönergeye uygunluğunu değerlendirme, 

d) Staj belgelerini inceleme, denetleme ve değerlendirme, 

e) Stajını tamamlayan öğrenci bilgilerini Staj Birimine iletme.

MADDE 8 – (1) Rekreasyon Yönetimi, Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Konaklama İşletmeciliği, Turist Rehberliği Bölümlerinde öğrenim gören öğrencinin lisans eğitimi boyunca staj süresi otuz gündür. Bu süre bölünemez. Ön lisans diploması almak isteyen öğrenci için de süre en az otuz gündür. 

(2) Mücbir veya haklı ve geçerli nedenlerle stajını tamamlayamayan öğrencinin, tamamlamış olduğu staj süresinin kabul edilip edilmeyeceğine, ilgili bölümün Staj Komisyonunun önerisiyle Yüksekokul Yönetim Kurulu karar verir.

MADDE 9 – (1) Çift Anadal Programı Esaslarına göre Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu Bölümlerinden herhangi birinde öğrenim gören Çift Anadal öğrencisi staj yapmak zorundadır.

Staj başvurusu ve prim ödemesi
MADDE 10 –
(1) Öğrenci, lisans eğitiminin ikinci yarıyılını tamamladıktan sonra staja başvurabilir. Staj, esas olarak eğitim‒öğretimin fiilen yapılmadığı Yaz Döneminde yapılır. Yaz Okuluna kaydolan öğrenci eğitim‒öğretim devam ettiği sürece staj yapamaz ancak yaz okulu bitiminde akademik takvimde belirlenen eğitim-öğretim yılı başlangıç tarihine kadar staj süresi mevcut ise stajını bu tarihler arasında yapabilir. Mezuniyetine en çok sekiz AKTS kredisi kalmış olan öğrenci, stajını akademik dönem içinde yapabilir. Stajını akademik dönem içinde yapmak isteyen öğrencinin dilekçesi Staj Komisyonu tarafından karara bağlanır.

MADDE 11 – Öğrencinin staj yaptığı dönemde iş kazası ve meslek hastalığı sigorta primi Harran Üniversitesi tarafından ödenir. Sigorta işlemlerinin tamamlanabilmesi için öğrenci staj başlangıç tarihinden en az on beş iş günü önce başvuru için gerekli tüm evrakı Staj Birimine teslim etmekle yükümlüdür. (2) Kendi isteği ile yurt dışında staj yapacak olan öğrenci için sosyal sigorta primi ödenmez.

MADDE 12 – (1) Yurt dışında staj yapacak öğrencinin staj yerinin uygunluğu Tablo 1’deki staj yapılabilecek yerler dikkate alınarak Staj Komisyonu tarafından karara bağlanır.

MADDE 13 – (1) Uygun staj yeri bulma sorumluluğu tümüyle öğrenciye aittir. Bununla birlikte; Yüksekokul Müdürlüğü ve Bölüm Başkanlığı, öğrencinin istenilen nitelikte staj yeri bulabilmesini kolaylaştırmak için iş yerleriyle gerekli temas ve girişimde bulunabilir.

Staj ile ilgili belgeler
MADDE 14 –
(1) Staja başvuru aşamasından bitişine kadar aşağıdaki belgeler kullanılır: 

a) Ayrılış Formu (EK‒4): İşletmenin, staj yapan öğrencinin herhangi bir nedenle stajını tamamlayamadığı durumda düzenleyeceği belgedir. 

b) İşletme Staj Değerlendirme ve Staj Komisyon Raporu Formu (EK‒2): Staj dönemi sonunda işletme tarafından, öğrencinin başarı durumunu açıklamak üzere doldurularak kapalı zarf ile öğrenciye teslim edilen ve Staj Komisyonu tarafından öğrencinin staj başarı durumunu değerlendirmek üzere düzenlenen belgedir. 

c) Staj Yeri Bildirim ve Kabul Formu (EK‒1): Öğrencinin staj yapmak istediği işletmeyi ve işletme yöneticisinin staj talebini kabul ettiğini gösteren belgedir. 

d) Staj Dosyası: Öğrencinin staj çalışmaları hakkında belirlenen formatlara uygun olarak düzenleyeceği raporlardan oluşur. Bu dosya; Haftalık Staj Raporu, Haftalık Genişletilmiş Rapor, Öğrencinin Staj Yerini Değerlendirme Formu ve Staj Hakkında Genel Rapordan oluşur. 

e) Stajyer Öğrenci Beyan ve Taahhütnamesi (EK-3): Öğrencinin ailesinden, eşinden veya çalışmasından dolayı genel sağlık sigortası hizmeti alıp almadığını gösteren belgedir.

BÖLÜM 3
Staj İşlemleri ve Staj Muafiyeti

Staj işlemleri
MADDE 15 –
(1) Staj işlemleri aşağıdaki esaslara ve sıraya uygun olarak öğrenci tarafından takip edilir: 

a) Öğrenci, 9’uncu maddede belirtilen süreler dahilinde, staj komisyonu başkanlığınca belirlenen staj dönemleri ve staj tarihleri içerisinde stajını yapar. Öğrenci belirlenen staj tarihinden en az on beş gün önce staj işlemlerine başlar. Öğrencinin staja başlama tarihi, sosyal sigortalılık başlangıç tarihi ile aynı olmak zorundadır. 

b) Öğrenci, 11’inci maddede belirtilen niteliklere sahip işletmelerde staj yapmak üzere Yüksekokul Müdürlüğü Staj Yeri Bildirim ve Kabul Formu (EK‒1) nu alır ve staj yapmak istediği işletmeye gönderir. 

c) İşletme, Staj Yeri Bildirim ve Kabul Formu (EK‒1) nu doldurarak staj başlangıç tarihinden en az on beş iş günü öncesinde Yüksekokul Müdürlüğüne gönderir. Yüksekokul Müdürlüğü, Yüksekokul Staj Komisyonu Başkanının sorumluluğunda bu formları Staj Komisyonuna havale eder. 

d) Öğrenci, staj yerinin uygun bulunması durumunda Staj Yeri Bildirim ve Kabul Formu (EK‒1) nu ve Staj Başvuru Dilekçesini bir adet fotoğraf ve Nüfus Cüzdanı fotokopisi ile birlikte Staj Birimine teslim eder. 

e) Staj Birimi, öğrencinin iş kazası ve meslek hastalığı sigorta işlemlerini yapar ve istenmesi durumunda işletmeye bildirir. 

f) Staj süresince ortaya çıkacak sorunlarla ilgili olarak öğrenci Staj Komisyonu üyeleri ile Yüksekokul Staj Komisyonu Başkanından destek alır. 

g) Öğrenci staj süresince, haftalık raporlarını düzenli olarak hazırlar. Bu raporlar, öğrenci tarafından mavi renkli mürekkepli kalemle doldurulur ve her bir sayfası işletme tarafından onaylanır. Bu koşulları sağlamayan veya usulüne uygun olarak hazırlanmayan raporlar geçersiz sayılır. 

h) Staj süresinin bitiminde, öğrenci işletmeden İşletme Staj Değerlendirme Formu (EK‒2) nu hazırlamasını talep eder. Hazırlanan form işletme yetkilisi tarafından kapalı zarf ve zarfın ağzı mühür ya da kaşeli bir şekilde öğrenciye teslim edilir. 

ı) Öğrenci, staj bitiş tarihinden itibaren en geç bir ay içinde İşletme Staj Değerlendirme Formu (EK‒2) nu, Staj Dosyasını ve bilgileri işlenmemiş Staj Komisyonu Raporu (EK‒2) nu Yüksekokul Müdürlüğüne dilekçe ile teslim eder. 

i) Staj Komisyonu, staj dosyalarını teslim tarihinden itibaren en geç bir ay içinde Staj Komisyonu Raporu (EK‒2) nda belirlenen ölçütlere göre değerlendirir, gerekli gördüğü takdirde öğrencinin sözlü sunumunu talep eder. 

J) Öğrencinin stajının Staj Komisyonu tarafından başarılı olarak kabul edilebilmesi için öncelikle işletme tarafından doldurulan İşletme Staj Değerlendirme Formu (EK‒2) esas alınır. Öğrenci bu formda belirtilen ölçütlerin her birinden en az 65 puan ve üzeri alması gerekir. Ayrıca Staj Komisyonu Raporunda belirtilen ölçütler değerlendirme sırasında dikkate alınır. 

k) Öğrencinin staj değerlendirme sonucu, Staj Komisyonu tarafından Staj Birimine iletilir ve Birim tarafından ilan edilir. Öğrenci, Komisyonun kararına karşı ilan tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde Yüksekokul Müdürlüğüne yazılı olarak itirazda bulunabilir. 

l) Staj Birimi, stajı başarılı bulunan öğrencinin staj bilgilerini Not Durum Belgesine işler.

MADDE 16 – (1) Staj Komisyonu, öğrencinin staj yerinde denetlenmesi konusunda gerekli sayıda öğretim elemanını görevlendirmesi için Yüksekokul Müdürlüğüne başvurabilir. Denetleme; öğrencinin staj yaptığı işletmede ziyaret edilmesi, işletme yöneticilerinden görüş alınması vb. şeklinde yapılabilir. Denetlemenin esasları ve kapsamı Staj Komisyonu tarafından ilgili öğretim elemanına/elemanlarına yazılı olarak bildirilir.

Staj yapılan işletme ile ilgili hususlar
MADDE 17 –
(1) Staj, öğrencinin isteği de dikkate alınarak işletme tarafından belirlenecek program ve olanaklar çerçevesinde işletmenin değişik bölümlerinde gerçekleştirilebilir.

MADDE 18 – (1) Öğrenci, staj süresince işyeri kurallarına uymakla yükümlüdür; üretim ve hizmetle ilgili gizliliği gerektiren konularda başkalarına bilgi veremez.

MADDE 19 – (1) Herhangi bir nedenle staj yerinin değiştirilmesini talep eden öğrencinin, Staj Komisyonuna dilekçe ile başvurması ve onay alması gerekir. Staj Komisyonunun onayı olmadan işletme değiştiren ya da staj yerinden ayrılan öğrencinin stajı tümüyle geçersiz sayılır. Staj Komisyonu Başkanı ve/veya üyeleri, staj yapılan işletmelerin değiştirilmesinde ve staj süresince öğrencilerin denetlenmesinde yetkilidir.

MADDE 20 – (1) Öğrencinin staj süresince sağlık raporu alması durumunda, staj süresinin yüzde onuna kadar olan kısmı staj süresinden değerlendirilir. Öğrencinin eksik kalan staj süresini tamamlamak için Yüksekokul Müdürlüğüne dilekçe ile başvurması gerekir. Staj Komisyonu, staj süresi ile ilgili istisnai durumlarda karar vermeye yetkilidir.

MADDE 21 – (1) İşletme yetkilisi, staj yapan öğrencinin herhangi bir nedenle stajı tamamlayamaması durumunda, sigorta çıkış işlemlerinin yapılabilmesi için Ayrılış Formu (EK‒4) nu hazırlayarak üç gün içinde Yüksekokul Müdürlüğü’ne verir. Ayrılış Formu ile ilgili işlemlerin takibi öğrencinin sorumluluğundadır. Staj yerinden belirlenen süreden önce ayrıldığı hâlde Yüksekokul Müdürlüğü’ne bilgi vermeyen öğrenci hakkında, “Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği’ne göre işlem yapılır.

MADDE 22 – (1) İşletme tarafından staj değerlendirmesi “Başarısız” bulunan öğrencinin stajını tekrar etmek için Yüksekokul Müdürlüğü’ne başvurması gerekir. Öğrenci, stajda başarısız olduğu işletmede tekrar staj yapamaz.

Staj muafiyeti
MADDE 23 –
(1) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu çerçevesinde sektörde çalışmış veya hâlen çalışmakta olan öğrenci, başvurduğu takvim yılı içinde staj süresi kadar çalıştığını belgelendirmesi koşuluyla stajdan muaf tutulabilir. Bu kapsamda çalışılan işletmeler bu Yönergenin 11’inci maddesinde belirtilen koşullara uygun olmak zorundadır. Öğrencinin staj muafiyetinden yararlanabilmesi için dilekçe ile birlikte; işletmeden alınacak onaylı sigorta çalışma belgesini, çalışma durumunu gösterir onaylı belgeyi ve Staj Raporunu Yüksekokul Müdürlüğü’ne teslim etmesi gerekir. Muafiyet talebinde bulunan öğrencinin durumu Staj Komisyonunda görüşülür ve Staj Komisyonu Raporu doğrultusunda Yüksekokul Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır.

MADDE 24 – (1) Dikey/yatay geçiş yapan öğrenci, geldiği Yükseköğretim kurumunda kayıtlı olduğu sürede yaptığı stajını kapsayan kısmından muafiyet talebinde bulunabilir. Bunun için öğrenci, Üniversiteye kesin kayıt yaptırdığı ilk dönemin sonuna kadar dilekçeyle başvurabilir. Muafiyet talebi, Staj Komisyonunda görüşülür ve Staj Komisyonu Raporu doğrultusunda Yüksekokul Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır.

BÖLÜM 4
Çeşitli ve Son Hükümler

Hüküm bulunmayan hâller
MADDE 25 –
(1) Bu Yönergede hüküm bulunmayan hâllerde, ilgili mevzuat hükümleri ile Yüksekokul Yönetim Kurulu Kararları uygulanır.

Yürürlük
MADDE 26 –
(1) Bu Yönerge, Harran Üniversitesi Senatosunda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme
MADDE 27 –
(1) Bu Yönergeyi, Harran Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu Müdürü yürütür.