Diploma Yönergesi

BÖLÜM 1

Amaç ve Kapsam
MADDE 1 –
Bu Yönerge; Harran Üniversitesine bağlı Yüksekokul, Konservatuvar, Fakülte ve Enstitülerden mezun olanlara verilecek olan Önlisans, Lisans, Yüksek Lisans, Sanatta Yeterlilik ve Doktora diplomalarının ve sertifika gibi diğer belgelerin düzenlenmesini kapsar.

Dayanak
MADDE 2 –
Bu Yönerge; Harran Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 34. Maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 3 –
Bu Yönergede geçen;

a) Ön Lisans Diploması: İki yıl (dört yarıyıl) öğretim yapılan meslek yüksekokullarını başarıyla tamamlayan veya en az dört yıl (sekiz dönem) öğretim yapılan fakülte veya yüksekokullarda ilk iki yılın (dört yarıyılın) derslerinin tümünü başaran ve daha sonra yükseköğretim kurumlarından ayrılan öğrencilere verilen diplomayı,

b) Lisans Diploması: Dört yıl (sekiz yarıyıl) öğretim yapılan fakülte veya yüksekokulların lisans programlarını başarıyla tamamlayan öğrencilere verilen diplomayı,

c) Veteriner Hekimliği Diploması: Veteriner Fakültesinin beş yıllık eğitim-öğretim programını başarıyla tamamlayan ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayan öğrencilere verilen diplomayı,

d) Tıp Doktorluğu Diploması: Tıp Fakültesinin altı yıllık eğitim-öğretim programını başarıyla tamamlayan ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayan öğrencilere verilen diplomayı,

e) Yüksek Lisans/Doktora Diploması: Lisansüstü öğrenimin yüksek lisans ve doktora bölümünü başarıyla tamamlayan öğrencilere verilen diplomayı,

f) Diploma Eki: Yukarıdaki fıkralarda sayılan mezunlara almış oldukları derecelerin, akademik ve mesleki tanınırlığını tüm dünyada kolaylaştırmak üzere diploma ile birlikte verilen İngilizce eki,

g) Mezuniyet Belgesi: Diploması henüz düzenlenmemiş mezunlara verilen geçici nitelikteki belgeyi,

h) Onur Belgesi: Mezuniyet ortalaması 3.00-3.49 olan öğrencilere verilen belgeyi,

i) Yüksek Onur Belgesi: Mezuniyet ortalaması 3.50-4.00 olan öğrencilere verilen belgeyi,

j) Kurum: Öğrencinin eğitim-öğretim aldığı Enstitü/Fakülte/Konservatuvar/Yüksekokulları,

k) Hologram: Sadece optik okuyucu ile okunabilen şifreleri nedeniyle taklit edilmesi oldukça güç bir nitelik taşıyan etiketi,

ifade eder.

Mezuniyet Belgesi, Diploma, Diploma Eki ve Sertifikalar
MADDE 4 –
Mezuniyet belgesi, diploma, diploma eki, belge ve sertifikaların düzenlenmesi aşağıdaki esaslara göre yapılır. 

a) Mezuniyet Belgesi: 

1) Diploması henüz düzenlenmemiş mezunlara mezun oldukları kurum tarafından verilir. 

2) Mezuniyet belgeleri, iki nüsha halinde düzenlenir. 

3) Mezuniyet belgesinde, öğrencinin T.C kimlik numarası, adı, soyadı, Baba adı, Anne adı, doğum yeri ve tarihi, öğrenci numarası, bitirme derecesi (Önlisans, Lisans, Yüksek Lisans, Doktora), Üniversiteye kayıt tarihi ve bitirdiği eğitim-öğretim programının adı yer alır. 

4) Bu belge, Fakültelerde Dekan, Enstitülerde/Konservatuvarda /Yüksekokullarda Müdür tarafından elektronik olarak imzalanır ve çıktısı mühürlenir. 

5) Mezuniyet belgesinin birinci nüshası, tarih ve sayı verildikten sonra, mezun öğrenciye ilgili kurum tarafından imza karşılığında teslim edilir. 

6) Mezuniyet belgesinin ikinci nüshası, ilgilinin dosyasında saklanır. 

7) ‘‘Mezuniyet Belgesi’’, diploma alınırken ilgili kuruma iade edilir. 

8) “Mezuniyet belgesi” ilişik kesme belgesi, öğrenci kimliği ve iki fotoğrafla başvurması halinde mezun olan veya ilişik kesen kişiye veya noterden vekâlet verdiği vekiline verilebilir. 

9) Mezuniyet belgesi, posta ile gönderilmez, telefon ya da faksla yapılan talepler dikkate alınmaz. 

b) Diploma 

Diploma Bilgileri: Diplomalar Türkçe ve İngilizce olarak ekteki şekle uygu hazırlanır. Enstitüler uygun gördükleri takdirde yönetim kurulları kararları ile değişiklik yapabilirler. Diplomada aşağıdaki unsurlar bulunabilir. 

1) Üniversite / Fakülte / Enstitü / Yüksekokul / Konservatuvar adı, 

2) Diploma numarası, 

3) T.C. Kimlik Numarası, 

4) Mezuniyet tarihi (Mezuniyetin ilgili kurumun yönetim kurulundan geçtiği tarihtir. Gün, ay, yıl olarak yazılır. Enstitülerde mezuniyet tarihi savunma sınavının yapıldığı tarihtir. Gün, ay, yıl olarak yazılır.) 

5) Adı soyadı, 

6) Anne ve Baba adı, 

7) Doğum tarihi ve yeri, 

8) Bitirilen bölüm ve/veya anabilim/anasanat dalı programı, 

9) Mezuniyet düzeyi (Önlisans, Lisans, Yüksek Lisans veya Doktora), 

10) Dekan / Müdür ve Rektör imzası, 

11) Yabancı uyruklu öğrenciler için de aynı bilgiler bulunur, fakat ‘‘T.C. Kimlik Numarası’’ yerine ‘‘Yabancı uyruklu’’ ibaresi yer alır. 

12) Diploma bilgilerinde mezuniyet tarihi esas alınır. 

13) Diplomanın şekli ve boyutları ekde olduğu gibidir. 

Diplomanın Hazırlanması: Diplomalar, ilgili Fakülte/Konservatuvar/Yüksekokul/Enstitü Yönetim Kurulunca mezuniyetine karar verilen ve bir liste halinde ilgili karar ile Rektörlüğe bildirilen öğrenciler için ilgili kurum Öğrenci İşleri tarafından Öğrenci İşleri Otomasyon Sistemi çerçevesinde bilgisayar ortamında Elektronik Belge ve Arşiv Yönetim Sistemi (EBYS) üzerinden elektronik imzalı olarak hazırlanır. 

Diplomanın sol alt köşesinde Fakültelerde Dekan, Enstitülerde/Konservatuvarda /Yüksekokullarda Müdürün, sağ alt köşesinde Rektörün adı, soyadı, unvanı ve elektronik imzası yer alır. Diplomalar, Rektör ve Dekan/Müdür tarafından bilgisayar ortamında Elektronik Belge ve Arşiv Yönetim Sistemi (EBYS) üzerinden e- imzalı olarak elektronik olarak imzalanır. İmzalanan diplomaların çıktısı ilgili kurum öğrenci işleri tarafından yapılıp, Kurum Yönetim Kurulu Kararı ve öğrenci listesi ile birlikte Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına güvenlik hologramı yapıştırılmak ve soğuk damga ile mühürlenmek üzere gönderilir. 

Diplomalar öğrencinin mezun olduğu tarihten itibaren en geç bir yıl içinde düzenlenir. Diplomaların mezuniyetten kısa bir süre sonra hazırlanması durumunda Mezuniyet Belgesi düzenlenmeden de diploma verilebilir. 

Diplomada idarece bir hata yapıldığında yeniden diploma düzenlenir ve Rektörlük onayına sunulur. Hatalı diploma iptal edilerek saklanır. Aynı düzeltme diploma defterinde de yapılır. Hatalı diplomalar, her yılın sonunda komisyon tutanağı ile imha edilir. 

c) Diploma Eki: Diploma ekinde, mezuniyet tarihi, diploma numarası, alınan derecenin düzeyi, içeriği ve kullanım alanları, Üniversitenin eğitim-öğretim ve değerlendirme esasları ile ulusal eğitim sistemi hakkında bilgiler yer alır. Diploma eki Avrupa Komisyonu, Avrupa Konseyi ve UNESCO/CEPES tarafından geliştirilen bir model temel alınarak Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından Öğrenci İşleri Otomasyon Sistemi çerçevesinde bilgisayar ortamında hazırlanır ve Öğrenci İşleri Daire Başkanı’nın imzasıbulunur. Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca mühürlenir. 

d) Onur ve Yüksek Onur Belgesi: Onur/Yüksek Onur Belgesinde mezun olunan yükseköğretim kurumunun adı, bitirilen bölüm ve/veya anabilim/anasanat dalı programı ve alınan derecenin düzeyi yer alır. Mezuniyetine karar verilmiş öğrencilerin istekleri üzerine, Kurumları tarafından hazırlanır, Bölüm/Program Başkanı ve Dekan/Müdür tarafından imzalanır.

Diploma ve Diploma Ekinin Teslimi
MADDE 5 –
Diploma ve diploma eki, mezuniyet belgesi verilmiş ise; mezuniyet belgesinin iadesi; mezuniyet belgesi verilmemiş ise; ilişik kesme belgesi, öğrenci kimliği ve bir fotoğrafla başvurması halinde ilgili kişiye verilir. Mezuniyet belgesini kaybedenlere gazeteye verdiği ilan, bir fotoğraf ve dilekçe ile Kuruma başvurmaları halinde diplomaları teslim edilir. 

Diploma ve eki, diploma sahibine veya noterden vekâlet verdiği kişiye verilebilir. Posta ile diploma gönderilmez, telefon ya da faksla yapılan talepler dikkate alınmaz. 

Vefat eden öğrencinin diploması, istekleri halinde kanuni mirasçılarına verilir. Diploma ve eki, ilgili kişiye fotoğrafı diploma defterine yapıştırılarak imza karşılığı teslim edilir.

Mezuniyet Belgesi, Diploma ve Diploma Ekinin Kaybedilmesi
MADDE 6 –
Mezuniyet belgesini kaybedenler, yerel gazetelerin birine kayıp ilanı verdikten sonra ilgili ilanın ekli bulunduğu bir dilekçe ile ilgili kuruma başvurmaları halinde, diplomaları düzenlenmiş ise diplomaları, diplomaları henüz düzenlenmemiş ise, dosyalarındaki mezuniyet belgesinin ikinci nüshasının ilgili kurumca onaylı bir fotokopisi, üzerine kaybolma nedeniyle verildiği şerhi düşülerek verilir. 

Diplomasını kaybedenler, ulusal gazetelerin birine kayıp ilanı verdikten sonra yayınlanan gazete ilanını dilekçesine ekleyerek, nüfus cüzdanı sureti ile birlikte, evrakın ikinci nüshasını düzenleyecek Fakülte Dekanlığına/Enstitü/Konservatuvar/Yüksekokul Müdürlüğüne başvurur. Konu, ilgili kurumun yönetim kurulunda görüşülür. Kaybedilen Diploma ve Sertifikaların yerine verilecek belge ilgili kurum yönetim kurulu kararı’na istinaden öğrencinin mezun olduğu tarihteki bilgilerine göre ilgili kurum öğrenci işleri tarafından Öğrenci İşleri Otomasyon Sistemi çerçevesinde bilgisayar ortamında Elektronik Belge ve Arşiv Yönetim Sistemi (EBYS) üzerinden elektronik imzalı olarak düzenlenir. Bu belge, Fakültelerde Dekan ve Rektör, Enstitülerde/Konservatuvarda/Yüksekokullarda Müdür ve Rektör tarafından imzalanır. 

Diploma ekini kaybedenler için de aynı yol izlenir. Diploma ekinin ikinci nüshası Öğrenci İşleri Daire Başkanı tarafından imzalanır.

Mahkeme Kararına Dayalı Nüfus Kaydı Değişikliğ
MADDE 7 –
Mahkeme kararına dayalı nüfus kaydı değişikliğinin yapılabilmesi için vukuatlı kayıtlı örneği, nüfus Mahkeme kararına dayalı nüfus kaydı değişikliğinin yapılabilmesi için vukuatlı kayıtlı örneği, nüfus cüzdanı ve mahkeme kararının onaylı sureti dilekçeye eklenerek Fakülte Dekanlığına/Enstitü/Konservatuvar/Yüksekokul Müdürlüğüne başvurulur. Nüfus kaydı değişiklikleri, diplomanın arkasına gerekli açıklama ile daktiloyla veya el yazısıyla şerh düşülüp tarih konularak, Harran Üniversitesi ilgili Fakülte/Enstitü/Konservatuvar/Yüksekokul yetkilileri tarafından imzalanır ve mühürlenir. Diploma defterinde gerekli düzenleme, ilgili kurum tarafından yapılır. 

Yapılan değişiklik, ilgili Dekanlık veya Müdürlük tarafından nüfus hüviyet cüzdanı ve mahkeme kararının noterden onaylı fotokopileri ile birlikte bilgi için Rektörlük Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına gönderilir.

Hüküm Bulunmayan Haller
MADDE 8 –
Bu yönergede hüküm bulunmayan hallerde, senato kararları uygulanır.

Yürürlükten kaldırma
MADDE 9 –
26.05.2010 tarih ve 2010/11 sayılı senato kararı ile kabul edilen Harran Üniversitesi Diploma Yönergesi yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük
MADDE 10 –
Bu yönerge, Harran Üniversitesi Senatosu’nca kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme
MADDE 11 –
Bu yönergenin hükümlerini Harran Üniversitesi Rektörü yürütür.