Eğitim Komisyonu Yönergesi

BÖLÜM 1
Amaç, Kapsam ve Dayanak

Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönergenin amacı, Harran Üniversitesi Eğitim Komisyonunun kuruluş, görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin çalışma esaslarını belirlemek, Enstitü, Fakülte, Konservatuar,Yüksekokul, Meslek Yüksekokulları ile uygulama, araştırma faaliyetleri yürütülen birimlerden gelen ve Eğitim Komisyonunda görüşülmesi gereken konulara ilişkin ilkeleri düzenlemektir

Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönerge, Harran Üniversitesi Eğitim Komisyonunun oluşum, görev, yetki ve çalışma ilkelerine ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönerge, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14. Maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönergede geçen;

a)AKTS kredisi: Öğrencinin teorik, uygulama ders saatleri, proje, ödev, laboratuar ve kütüphane çalışması için harcadığı zaman dikkate alınarak belirlenen krediyi,

b) Başkan: Harran Üniversitesi Eğitim Komisyonu Başkanını,

c) Enstitü: Harran Üniversitesine bağlı enstitüleri,

ç) Fakülte: Harran Üniversitesine bağlı fakülteleri,

d) Komisyon: Harran Üniversitesi Eğitim Komisyonunu,

e) Konservatuar: Harran Üniversitesine bağlı konservatuarı,

f) Meslek Yüksekokulu: Harran Üniversitesine bağlı meslek yüksekokullarını,

g) Rektör: Harran Üniversitesi Rektörünü,

h) Senato: Harran Üniversitesi Senatosunu,

ı) Üniversite: Harran Üniversitesini,

i) Yüksekokul: Harran Üniversitesine bağlı yüksekokullarını,

j) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu ifade eder.

BÖLÜM 2
Komisyonun Oluşumu, Çalışma Esasları ve Görevleri

Komisyonun oluşumu
MADDE 5 –
(1) Eğitim Komisyonu; eğitim öğretimden sorumlu Rektör Yardımcısı ve Öğrenci İşleri Daire Başkanı ile birlikte Rektör tarafından değişik birimlerden görevlendirilen tercihen birimlerinde öğrenci işlerinden sorumlu idari görevlerde bulunan en az 5 öğretim üyesi olmak üzere toplam 7 (yedi) üyeden oluşur. Komisyon Başkanlığı, eğitim-öğretimden sorumlu Rektör Yardımcısı, Raportörlüğü ise Öğrenci İşleri Daire Başkanı tarafından yürütülür. 

(2) Komisyon üyelerinin görev süresi iki yıldır. Görevi sona eren bir üye yeniden komisyon üyesi olarak görevlendirilebilir. 

(3) Rektör komisyon üyelerini gerekli gördüğünde değiştirebilir ve çeşitli nedenlerle boşalan komisyon üyeliklerine yeni üye görevlendirebilir.

Komisyonun çalışma esasları
MADDE 6 –
(1) Eğitim Komisyonu, Senato ve Rektörün danışma kurulu olarak görev yapar. 

(2) Eğitim Komisyonu, gündemde yer alan konuların görüşülmesi sırasında gerekirse, ilgili akademik birim yöneticisi ve diğer ilgili personelin görüş ve önerilerini dinlemek üzere komisyon toplantısına davet edebilir. 

(3) Eğitim Komisyonu, akademik birimlerden gelen veya Rektörün havale ettiği konulara ilişkin önerileri, ilgili mevzuatagöre inceler ve değerlendirir. Alınan kararları öneri olarak Senatoya sunar. 

(4) Eğitim Komisyonu, mevzuat ve işleyişe uygun bulunmayan önerileri, gerekli görmesi halinde ilgili birime tekrar değerlendirilmek ve düzenlenmek üzere gerekçeli olarak gönderir. Yenilenen önerileri tekrar gündemine alarak inceler. 

(5) Eğitim Komisyonu, eğitim ve öğretimin geliştirilmesi yönünde önerilerde bulunur. 

(6) Başkanın çağrısı üzerine üye çoğunluğu ile toplanan Eğitim Komisyonu, toplantıya katılan üyelerin çoğunluğu ile karar alır. Çekimser oy kullanılamaz. Oyların eşit olması durumunda, başkanın oyu iki oy sayılır. 

(7) Eğitim Komisyonu, gerek gördüğü durumlarda alt komisyonlar oluşturabilir.

Komisyonun görevleri
MADDE 7 –
(1) Senato veya Rektörlük tarafından sunulan konuları incelemek ve görüş bildirmek, 

(2) Açılması önerilen ön lisans, lisans, yan dal, çift ana dal, ortak lisans ve lisansüstü programların, Üniversitenin ve Yükseköğretim Kurulunun genel eğitim ilke ve ilgili mevzuatına uygunluğunu incelemek,

(3) Açılması önerilen programa ait derslerin statüsü (zorunlu /seçmeli) ve kredilerinin ilgili mevzuata uygun olarak yapılandırılıp yapılandırılmadığını incelemek, 

(4) Eğitim birimlerinin programlarında(müfredatlarında) yeni ders açılması, mevcut dersin adı, kodu, içeriği, kredisi ve benzeri değişiklik yapılması veya kapatılması önerilerini incelemek, 

(5) Eğitim birimlerinin programlarına alınacak öğrenci kontenjanlarını, öğretim elemanı yeterliliği, derslik /laboratuvar imkânları ve mezunların istihdamı gibi konular yönünden incelemek, 

(6)Eğitim birimlerinin önerileri doğrultusunda Akademik Takvimi belirlemek, 

(7) Eğitim birimlerininuzaktan öğretim programlarının açılabileceği alanlar, uzaktan öğretim yoluyla verilecek dersler ve bu derslerin kredi miktarı, ders materyallerinin hazırlanması ve sınavlarının yapılış şekli ile ilgili konuları incelemek, 

(8) Üniversitenin eğitim ve öğretim ile ilgili yönetmelik, yönerge, esas ve ilkeler gibi yasal düzenlemeleri hazırlamak veya değişiklik önerilerini incelemek.

BÖLÜM 3
Eğitim Komisyonuna Yapılacak Önerilere İlişkin İlkeler

Lisansüstü, lisans, önlisans programı açma
MADDE 8 –
(1) Öneri dosyası "Yükseköğretim Kurulunun yeni program açılması (ön lisans, lisans, yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans ve doktora) için dosya oluşturma ilkelerine uygun olarak hazırlanır. Dersler ile yarıyıl kredileri dengeli olarak dağıtılarak açılacak programın öğrenciye kazandıracağı yeterlikler ile derslerin öğrenim çıktıları Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇÇ) doğrultusunda belirlenir. 

(2) Öneriye, konunun içeriğine göre bölüm/ana bilim dalı kurulu, enstitü, fakülte, konservatuar,yüksekokul, meslek yüksekokul kurulu kararları eklenir ve öneriler bir adet yazıcı çıktısı ile dijital ortamda gönderilir.

Yandal ve Çift Anadal Programı açma
MADDE 9 –
(1) Yandal ve Çift Anadal Program önerisi, Harran Üniversitesi Çift Anadal/Yandal Yönergesine uygun olarak yapılmalıdır. 

(2) Öneride ders listeleri (zorunlu - seçmeli), derslerin kredileri, alınması gereken toplam kredi ve mevcut programda bulunmayan Yandal ve Çift Anadal Programına özgü yeni ders/dersler öneriliyorsa, açılacak dersin/derslerin bu Yönergede tanımlı “yeni ders açma” ilkelerine uygun olarak ayrıca belirtilmesi gerekir.

Yeni ders açma
MADDE 10 –
-(1)Açılmak istenen dersle ilgili dokümanda (belge ve dijital olarak) aşağıda belirtilen bilgilerin yer alması zorunludur: 

a) Dersin açılma gerekçesi ve amacı, 

b) Öğrenci işleri daire başkanlığı tarafından verilen dersin kodu ve adı, 

c) Dersin yerel/ulusal kredisi ve teorik – uygulama - laboratuar saatleri (T-U-L), 

ç) AKTS Kredisi, 

d) Dersin düzeyi (önlisans, lisans, yüksek lisans, doktora), 

e) Dersin statüsü (zorunlu /seçmeli/ isteğe bağlı seçmeli/vb), 

f) Dersin içeriği (Türkçe ve İngilizce), 

g) Dersin süresi (yarıyıllık /yıllık), 

ğ) Eğitim dili, 

h) Ön koşulu (varsa), 

ı) Değerlendirme yöntemi, 

i) Önerilen kaynaklar, 

(2) Açılması önerilen ders içeriğine göre başka bilim dallarını ilgilendiriyorsa, ilgili birimin görüşünün alınması ve o birimin koduyla açılması gerekir.

Mevcut derslerde değişiklik yapma
MADDE 11 –
(1) Uygulanmakta olan bir programda mevcut bir dersin yarıyılı / yılı, adı ve teorik - uygulama saatleri ile kredisinde değişiklik yapılması (içerik değişikliği hariç) durumunda aşağıdaki hususlara yer verilir: 

a) Ders kodu değiştirilerek eski ve yeni kodu belirtilir (yeni ders kodu değişikliği Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır), 

b) Dersin türü (zorunlu/seçmeli) belirtilir, 

c) Önerilen değişikliğin uygulanmakta olan programın yarıyıl/yıl toplam kredisi ile mezuniyet kredisine etkisi açıklanır, 

ç) Ön koşulu olan dersi varsa ön koşul dersinin kodu, adı ve koşulları belirtilir.

Öneri takvimi
MADDE 12 –
(1) Ders ve programlara ilişkin öneriler dönemlik olarak tasarlanır ve bir sonraki akademik yılda geçerli olacak şekilde Güz yarıyılına ilişkin öneriler en geç Nisan, Bahar yarıyılına ilişkin öneriler ise en geç Kasım ayı sonuna kadar yapılır. Zamanında yapılmayan öneriler değerlendirmeye alınmaz.

BÖLÜM 4
Çeşitli ve Son Hükümler Yönergede hüküm bulunmayan hususlar

MADDE 13 – (1) Bu Yönergede hüküm bulunmayan konularda 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, Harran Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Harran Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve ilgili mevzuat hükümleri ile Harran Üniversitesi Senato kararları uygulanır.

Yürürlük
MADDE 14 –
(1) Bu Yönerge, Senatoda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme
MADDE 15 –
(1) Bu Yönerge hükümlerini Harran Üniversitesi Rektörü yürütür. (24.04.2019 tarih ve 2019/15/03 sayılı Üniversite Senatosu kararı ile kabul edilmiştir.)